U bent van betekenis voor uw klant. Hoe geeft u daar vorm aan?

31-08-2017

Elke maand vertelt een van de consultants van Next Step Factory hoe u kunt werken aan uw onderneming en ontvangt u praktische tips. De bijdrage van deze maand is verzorgd door: Jelle Bartels

Steeds meer bedrijven zoeken naar hun eigen identiteit. Niet alleen omdat ze daarmee onderscheidend willen zijn, maar vooral omdat een sterke eigen identiteit duidelijk maakt hoe ze een verschil kunnen maken met wat zij doen en hoe ze dat doen.

“We hebben onze aarde niet geërfd van onze ouders, maar te leen gekregen van onze kinderen” ~ Chief Seattle

Financieel fundament
Als financieel adviseur heeft u alles in huis om onze wereld beter door te geven aan de generatie(s) na ons. U legt immers dagelijks de fundamenten van de financiële situatie van uw klanten. Voor veel mensen is het lastig om de regie over hun financiën te krijgen en vooral te behouden. Dankzij uw interventie en adviezen kunnen uw klanten weer vooruit.

Uw medewerkers gaan mee
Door met uw kantoor van betekenis te zijn voor uw klanten, zorgt u ervoor dat uw medewerkers dat ook zijn. Want van betekenis zijn spreekt aan en zet mensen in beweging. Het brengt verbinding. En het brengt succes. Van betekenis zijn gaat veel verder dan ‘uw financiële huishouding op orde’!

Vijf tips
Hoe zorgt u ervoor dat uw klanten weten wat u voor ze wilt betekenen? Hieronder vindt u vijf tips voor hoe u uw rol van betekenis in uw organisatie kunt vormgeven.

Tip 1: Begin met het ‘waarom’
De kern van een echt, onderscheidend verhaal vindt u in het ‘waarom’ van uw onderneming. Wat u wilt betekenen en waar u voor staat vormt uw ‘waarom’ en dat waarom is de start van elke onderneming. Het is de meetlat waarlangs u al uw beslissingen kunt leggen.

Tip 2: Haal het verhaal uit de mensen om u heen
Zorg voor een verhaal dat tot de verbeelding spreekt. Haal dat verhaal uit uw medewerkers, uw klanten en de partners waarmee u zaken doet. Weersta de verleiding om een kaal opgediende visie of missie ‘topdown’ de organisatie in te schieten, tenzij uw ‘waarom’ luidt: “Omdat het moet”. Authentieke verhalen vormen vooral een bron van inspiratie voor medewerkers en creëren loyale klanten.

Tip 3: Bepaal hoe uw verhaal het best overkomt
Breng uw verhaal op een inspirerende manier, dus wars van managementtaal en holle frasen. Leg uw organisatieverhaal vast in zo’n 175 tot 250 aansprekende woorden en laat het mooi vormgeven. En denk eens na over andere vormen en middelen dan het geschreven woord om uw verhaal te vertellen.

Tip 4: Test!
Test al tijdens de totstandkoming en vooral ook na de implementatie hoe uw verhaal overkomt. Brengt het echt iets (positiefs) teweeg? En vraag gerust om feedback in uw eigen omgeving. De beste reflectie vindt u vaak direct om u heen.

Tip 5: Doen!
Juist in het proces van (samen) doen, ontdekt u wat echt bij u past. Bovendien komen nieuwe inzichten vanzelf naar boven als u dingen uitprobeert. Plan structureel tijd vrij om AAN uw bedrijf te werken in plaats van alleen maar heel hard IN uw bedrijf te werken.

Aan de slag of meer weten?
Bij de masterclass van Nedasco ‘Strategisch ondernemen’ behandelen we deze (en andere) onderwerpen een voor een. U gaat er concreet (gezamenlijk) mee aan de slag.