Het belang van tijdig ziekmelden van je werknemers
05-11-2024
De herfst is aangebroken, de periode waarin meer werknemers zich ziek melden. Het is juist nu het moment om je klanten met een ziekteverzuimverzekering te wijzen op het belang van tijdig ziekmelden. Zo voorkom je dat zij teleurgesteld worden als een vergoeding uitblijft door een te late melding.
Waarom is tijdig ziekmelden belangrijk voor je klant?
Voor een werkgever is er weinig vervelender dan erachter te komen dat een werknemer te laat is ziekgemeld, waardoor (een deel) van de ziekteverzuimschade niet vergoed wordt. Voor dekking vanuit de ziekteverzuimverzekering is het altijd belangrijk dat de ziekmelding op tijd wordt doorgegeven. Volgens de voorwaarden is dit binnen 48 uur. Ook als een werknemer slechts รฉรฉn of enkele dagen ziek verwacht te zijn, is het belangrijk dat de ziekmelding zowel bij Nedasco als bij de arbodienst op tijd wordt gedaan. Als het ziekteverzuim uiteindelijk langer blijkt te duren, gaat de eigen risicotermijn namelijk pas in vanaf de melddatum en niet vanaf de eerste ziektedag. Snelle arbobegeleiding is vaak dan ook van groot belang voor het verloop van de ziekteverzuimperiode.
Hoe meld je een werknemer ziek?
Is een werknemer ziek, dan meld je deze binnen 48 uur eenvoudig ziek in het verzuimsysteem van Nedasco en bij de arbodienst. Wanneer de arbodienst meeverzekerd is (controleer dit in de polis), hoeft je klant alleen in het verzuimsysteem van Nedasco de ziekmelding te doen en hoeft er geen verzuimoverzicht van de arbodienst te worden geรผpload.
Zodra een werknemerย gedeeltelijk hersteld is en het werk weer oppakt, of volledig hersteld is, moet dit direct in het verzuimportaal worden bijgewerkt. Zo blijven de gegevens actueel en worden onnodige correcties (lees terugvordering) van achteraf onterechte uitkeringsbedragen voorkomen.
Meer weten?
Neem dan gerust contact op met het Serviceteam Inkomen via 033 โ 46 70 860 of acc.inkomen@nedasco.nl.