Bij een overlijden moet er ontzettend veel geregeld worden. We snappen dat nabestaanden in zo’n situatie andere zaken aan hun hoofd hebben dan al het regelwerk. Daarom bieden wij graag wat duidelijkheid in wat er geregeld moet worden. Zo kun jij als adviseur een helder beeld geven van wat nabestaanden kunnen verwachten.
Het melden van het overlijden
Het is belangrijk dat het overlijden van de verzekeringnemer zo snel mogelijk bij ons wordt gemeld. Zo kunnen we de verzekeringen en betalingen goed afhandelen en, indien nodig, de tenaamstelling en contactgegevens aanpassen. In veel gevallen bevriest de bank de betaalrekening, waardoor automatische incasso’s stoppen. Het is dus prettig om dit tijdig te regelen.
Je kunt het overlijden het best per mail melden. Stuur een kopie van de overlijdensakte mee naar serviceteam.particulier@nedasco.nl.
Erfgenamen
Is er een partner op hetzelfde adres ingeschreven die in leven is? Dan kan de verzekeringnemer aangepast worden. Dit gaat niet via NSN. Graag ontvangen wij de NAW-gegevens van de partner. Wanneer deze gegevens zijn aangepast, kunnen ook de hoedanigheid en andere wijzigingen voor de dekking worden doorgevoerd.
Bij andere erfgenamen passen we de tenaamstelling niet aan naar de erfgenaam. We doen dit niet omdat ook het gehele verzekeringsverleden, denk aan schades en eventuele malussen, worden overgezet op naam van de nieuwe verzekeringsnemer. Dit is niet altijd wenselijk.
Wat gebeurt er met de verzekeringen als de enige verzekerde is overleden?
Om de situatie goed in kaart te brengen, is het belangrijk om te inventariseren welke verzekeringen er nog lopen voor de klant en wat hiermee moet gebeuren. We lopen de belangrijkste verzekeringen door en geven aan waar opgelet moet worden.
Opstal en inboedel
Is er een opstal- of inboedelverzekering? Zo ja, wat gebeurt er met de opstal en inboedel?
Het is belangrijk om zo veel mogelijk informatie op te vragen voor de dekking en voor het geven van het juiste advies.
Stel daarom de volgende vragen:
- Wordt het woonhuis verkocht?
- Staat het woonhuis leeg?
- Hoe vaak is er iemand bij het woonhuis?
- Maakt er iemand gebruik van het woonhuis?
- Wordt het woonhuis verhuurd?
- Wat gebeurt er met de inboedel?
Per verzekeraar verschilt het ontzettend hoe lang de verzekering voor de opstal en de inboedel kan doorlopen op “Erven van”. Ook de dekking die een verzekeraar biedt bij leegstand en de duur hiervan verschillen per verzekeringsmaatschappij.
TIP: Bij het woonhuis dat verhuurd wordt kan dit invloed hebben op de dekking bij schade. Geef dit daarom altijd door.
Aansprakelijkheid
Heeft de overledene een aansprakelijkheidsverzekering? Dan is het belangrijk om na te gaan of deze moet blijven doorlopen vanwege eventueel risico’s rondom eigendommen, zoals het woonhuis.
Bij overlijden vervalt het verzekerde belang. Het is echter verstandig om de aansprakelijkheidsverzekering tijdelijk aan te houden als het huis nog niet verkocht is. Zodra de woning verkocht is of de erfenis is geregeld én de woning overgaat naar de erfgenaam, is de verzekering niet meer nodig. Op dat moment kan de aansprakelijkheidsverzekering per datum van overlijden geroyeerd worden.
Rechtsbijstand
Is er een rechtsbijstandsverzekering? En loopt er mogelijk een zaak? In dat geval is het verstandig om contact op te nemen met de behandelaar om te controleren of de verzekering geroyeerd kan worden. Wanneer dit niet het geval is dan kan de rechtsbijstandsverzekering geroyeerd worden per datum van overlijden.
Auto
Is er sprake van een autoverzekering? Ga dan na wat er met de auto gaat gebeuren. Wordt deze verkocht, of gaat een erfgenaam in de auto rijden? Als een erfgenaam de auto gaat gebruiken dan moet de tenaamstelling bij de RDW worden aangepast. De auto moet ook verzekerd worden op naam van de nieuwe eigenaar. Wordt de auto verkocht, dan kan -in overleg- de huidige verzekering doorlopen tot de datum van verkoop.
Let op: de maximale periode hiervoor verschilt per verzekeraar.
Reis
Is er een reisverzekering? Controleer dan of er nog een geboekte reis is en of de annuleringsdekking van toepassing is. Als dat zo is, kan de geboekte reis het best eerst geannuleerd worden. Daarna kan de verzekering geroyeerd worden. Als er geen geplande reis is, kan de reisverzekering per datum van overlijden geroyeerd worden.
Belangrijk om te weten
Als het overlijden te laat wordt gemeld, kan dit vervelende situaties opleveren. Denk hier bijvoorbeeld aan schade of wijziging in het gebruik van verzekerde zaken. Wanneer de melding te laat is, kan het zijn dat we niet meer met terugwerkende kracht tot de datum van overlijden kunnen royeren.
We vinden het belangrijk om samen met jullie de voortgang in de gaten te houden. Dit betekent dat we de polissen agenderen.
Alle verschillende richtlijnen vind je terug in de algemene voorwaarden van de verzekeringsmaatschappij. Heb je vragen? Neem dan gerust contact op met ons Serviceteam Particulier.