Inkomen

Overstappen van arbodienst: gevolgen en hoe je dit tijdig regelt

Joyce Kwint
Commercieel Relatiebeheerder Inkomen

De zomervakantie loopt ten einde en we naderen een drukkere periode binnen ons vakgebied. In deze periode worden verlengingsvoorstellen afgegeven en wordt er vaak gekeken of overstappen naar een andere arbodienst wenselijk is. In dit nieuwsbericht bespreken we de mogelijke gevolgen van een overstap naar een nieuwe arbodienst per 1 januari 2025 en hoe je dit tijdig kunt regelen.

Opzeggen van de huidige arbodienst en het regelen van de omzetting

Wanneer een werkgever ontevreden is over de huidige arbodienst, is het belangrijk om te achterhalen wat de reden hiervoor is. Als de oorzaken duidelijk zijn, is het verstandig om deze te bespreken met de arbodienst. Dit biedt hen de mogelijkheid om eventuele problemen bespreekbaar te maken en op te lossen.

Belangrijk: Als de werkgever besluit om over te stappen naar een andere arbodienst, moet het huidige contract vóór 1 oktober 2024 worden opgezegd. Zodra de opzegging rond is, horen wij dit graag zo snel mogelijk. Ook willen wij vervolgens weten via welke arbodienst het contract per 01-01-2025 wordt voortgezet. Geef dit door aan onze afdeling acceptatie via acc.inkomen@nedasco.nl.

Let op: Werkgevers met een Verzuim Ontzorgverzekering kunnen niet overstappen naar een andere arbodienst. Het is dan alleen mogelijk om een arbocontract af te sluiten met ArboNext.

Poortwachtergarantie na opzegging arbocontract

1. Zieke medewerkers vóór 1 januari 2025

Als er al zieke medewerkers zijn die ziek blijven tot na 01-01-2025, of als er nieuwe zieken bij komen tussen 1 oktober en 1 januari 2025, dan heeft dat gevolgen voor de Poortwachtergarantie. Deze Poortwachtergarantie vervalt namelijk. De nieuwe arbodienst wil niet verantwoordelijk worden gehouden voor de werkzaamheden die door de vorige arbodienst zijn verricht.

2. Geen zieke medewerkers

Als er geen zieke medewerkers zijn, kan de nieuwe arbodienst, indien zij poortwachtergarantie afgeven, deze wel weer verlenen. Dit komt doordat er geen lopende dossiers zijn en zijn vanaf het begin verantwoordelijk zijn voor het proces bij nieuwe ziekmeldingen.

Mogelijke bijkomende kosten na overstap arbodienst

Bij een overstap kunnen er bijkomende kosten ontstaan. Dit gebeurt bijvoorbeeld wanneer er medische gegevens of rapportages van lopende verzuimdossiers opgevraagd moeten worden bij de vorige arbodienst. Hiervoor kan de nieuwe arbodienst kosten in rekening brengen.

Tip: Neem vooraf contact op met de nieuwe arbodienst om te informeren naar lopende verzuimdossiers. Zij kunnen aangeven of er bijkomende kosten zijn voor de overdracht van deze dossiers.

Meer weten of vragen?

Neem dan contact op met de afdeling commercieel beheer. Via Mijn klantteam – Nedasco kun je op basis van je postcode achterhalen in welk rayon je bent ingedeeld. Zo weet je hoe je jouw klantteam kan bereiken.

Joyce Kwint

Joyce Kwint is Commercieel Relatiebeheerder Inkomen sinds september 2020. Op integere wijze staat zij tussenpersonen te woord via mail en telefoon. Daarnaast maakt ze maatwerkoffertes. Dit doet ze allemaal met veel plezier en enthousiasme!

Laat een reactie achter