Ondernemen

Nedasco: brug tussen adviseur en verzekeraar

Redactie
Nedasco B.V.

Nedasco’s ambitie is om de beste zakelijke serviceprovider van Nederland te zijn. Dat maakt nieuwsgierig. Want hoe tevreden zijn adviseurs over Nedasco en wat zijn de plannen om de dienstverlening verder te verbeteren? Tijd voor een gesprek met algemeen directeur Tim Schoonbergen.

Hoe help je adviseurs die voor hun klanten de beste verzekeringsoplossingen willen vinden? Dan moet je eerst weten wat zij willen. Vraag je dat, dan blijkt dat ze vooral voldoening halen uit het adviseren van hun klanten en dat ze zo min mogelijk tijd willen besteden aan administratie. “Als je dat als serviceprovider weet, dan moet je dienstverlening gericht zijn op efficiency en deskundigheid”, vindt Tim. “Voor meer efficiency zet Nedasco in op ondersteuning en tooling. Zo kunnen adviseurs door onze dochter Ensupport werkzaamheden laten overnemen. Daardoor kunnen zij zich concentreren op zaken die ze leuk vinden en waar ze goed in zijn. De tooling zit hem in handige online programma’s waarmee adviseurs via ons ServiceNet snel informatie boven tafel kunnen krijgen en berekeningen en vergelijkingen kunnen maken.”

Handige tools

Uit het Performance Serviceproviders onderzoek 2022 van DFO blijkt dat adviseurs Nedasco in de categorie Schade Zakelijk waarderen met een 7,7 en Schade Particulier met een 7,6. Daarmee is de waardering voor het derde jaar op rij gestegen. “Met die score zijn we blij”, zegt Tim.

“Maar om de beste zakelijk serviceprovider te zijn, willen we nog een tandje bijzetten, vooral met slimme tools en uitbreiding van het assortiment. Zodat het vergelijken nog makkelijker wordt, met meer aanbod en een groter gebruiksgemak.”

“We investeren volop in de ontwikkeling hiervan en werken continu aan verbeteringen. Wel is tooling voor zakelijk lastiger dan voor particulier, want ondernemersrisico’s zijn nu eenmaal complex. Voor de ontwikkeling van tools zijn we bovendien afhankelijk van systemen, leveranciers en verzekeraars. Daarom gaan vernieuwingen soms minder snel dan we willen.”

Sparren met professional

Hoe inventief de systemen ook zijn ingericht, in lastige situaties heb je daar als adviseur soms niet genoeg aan. Vooral zakelijke relaties hebben te maken met ingewikkelde regelgeving, grote risico’s of uitzonderlijke situaties. Dan is verzekeren vaak een puzzel. Driekwart van de adviseurs wil volgens het onderzoek van DFO bij complexe vragen kunnen overleggen met een productspecialist. Op dat moment komt het tweede aspect van Nedasco’s dienstverlening aan de orde: deskundigheid. “Adviseurs kunnen bij ons sparren met een vakspecialist om samen tot een maatwerkadvies te komen”, vertelt Tim. “Onze kennisexperts weten enorm veel en kunnen op uiteenlopende vlakken meedenken. Soms kan er iets aangepast worden, zodat een verzekeraar toch bereid is een klant te accepteren. Past het risico echt niet in volmacht, dan kijken we wat er provinciaal mogelijk is of op de beurs. Zo zijn we een one-stop-shop voor adviseurs en hun klanten.”

Mensenwerk

Behalve om hun kennis en probleemoplossend vermogen worden de medewerkers van Nedasco gewaardeerd om hun warme, persoonlijke benadering. “Het is tenslotte mensenwerk”, zegt Tim. “Dan is vertrouwen heel belangrijk. Bij Schade Zakelijk werken we met klantteams: vijf medewerkers die je kantoor goed kennen en waar je als adviseur een band mee opbouwt.” Dat de band goed is, blijkt wel: meer dan 75% van de adviseurs werkt al langer dan 5 jaar samen met Nedasco. Ook de Net Promoter Score (NPS) – die aangeeft in welke mate adviseurs Nedasco aanbevelen – is positief. Als rapportcijfer krijgt Nedasco voor zowel Schade Zakelijk als Inkomen een 7,6.

Punt van aandacht

Is er dan niets aan te merken op de dienstverlening van Nedasco? Ja, toch wel. Op piekmomenten lopen doorloop- en verwerkingstijden op. “Een heikel punt“, geeft Tim toe. “De oorzaak is vooral personeelsgebrek. Lastige risico’s en claims zijn arbeidsintensief en bovendien groeien we hard. We hebben daarom meer mensen nodig en die zijn moeilijk te vinden in de huidige krappe arbeidsmarkt. We bekijken nu of verdere automatisering voor een verbetering kan zorgen en we hebben een recruiter in de arm genomen om de juiste mensen aan te trekken. Helaas is het probleem daarmee niet 1-2-3 opgelost.”

Advies heeft de toekomst

Hoe ziet Tim de toekomst van Nedasco en van het advieskantoor, ook gelet op de overname van Aegon door a.s.r? “Wat de overname betreft, daar ben ik persoonlijk heel positief over. Bij Aegon lag de focus niet zozeer op zakelijke verzekeringen, volmacht en verzuim, terwijl a.s.r. daar juist in wil investeren en een grote rol in wil spelen. Dat biedt kansen voor Nedasco en onze dochters BSB Volmachten, ArboNext, Be Suitable en Ensupport.” En de toekomst van het advieskantoor? Tim: “Ik ben ervan overtuigd dat advisering steeds belangrijker wordt, vooral zakelijk maar ook particulier advies blijft zeer waardevol. Wil je echt het beste advies kunnen geven, dan moet je goed geïnformeerd zijn en je breed oriënteren. De rol van Nedasco wordt dan ook groter.”

“Wij zijn de brug tussen de adviseur en de verzekeraar. We weten wat er speelt bij adviseurs, de vragen en zorgen die ze hebben en waar ze tegenaan lopen. Ook weten we wat er allemaal mogelijk is bij verzekeraars, hoe het verzekeringslandschap in elkaar steekt en zich ontwikkelt.”

“Door met menselijke maat de brug tussen die twee werelden te versterken, kunnen wij de beste zakelijke serviceprovider van Nederland zijn.”

Redactie

De redactie van Nedasco werkt samen met verschillende specialisten binnen Nedasco. Ons doel? Interessante en leuke content schrijven voor jou!

Laat een reactie achter