Schade particulier

(G)een zorgeloze vakantie? Zo help jij je klant

Iris Huldij
Claimbehandelaar schade

De vakantieperiode is weer aangebroken! Tijd om onbezorgd te genieten en te ontspannen. Maar wat als er toch iets misgaat tijdens de vakantie van je klant? Dan is het goed om te weten wat jij voor je klant kunt doen. Hier zijn enkele belangrijke punten die je kunt volgen om je klant in nood te helpen.

Gestolen, verdwenen of beschadigde bagage?

Het verlies, kwijtraken of beschadiging van bagage kan de vakantie van je klant flink verstoren. Hier zijn de essentiële stappen die je klant moet volgen om de situatie goed af te handelen:

  1. Doe bij diefstal of verlies aangifte bij de plaatselijke politie: Dit zorgt voor een officieel rapport dat essentieel is voor het indienen van een verzekeringsclaim.
  2. Doe bij diefstal of verlies ook aangifte bij de reisleiding of het hotel: Dit helpt om snelle vervolgacties te ondernemen en verdere ondersteuning te krijgen.
  3. Krijg een PIR-rapport: Is de schade ontstaan tijdens het vervoer? Zorg dan dat je klant een schriftelijke verklaring van de vervoerder krijgt. Dit heet een Property Irregularity Report (PIR), en is cruciaal voor de claim.

Bewaar bonnen van vervangende artikelen: Is de koffer kwijtgeraakt en is je klant verzekerd voor de aanschaf van vervangende artikelen? Laat je klant dan de bonnetjes van de gekochte artikelen bewaren. Dit is belangrijk voor de vergoeding.

Laat je klant bellen met de hulpdienst

Er zijn situaties waarin directe hulp nodig is. Adviseer je klant om in de volgende gevallen contact op te nemen met de hulpdienst:

  • Ziekte of een ongeval: De hulpdienst verwijst je klant door naar een betrouwbare arts of ziekenhuis.
  • Ziekenhuisopname: Voor verdere medische ondersteuning.
  • Eerdere terugkeer: Als je klant eerder naar huis moet keren vanwege een noodgeval.
  • Pech met de auto, caravan of camper: Voor technische hulp en vervangend vervoer.
  • Onverwachte extra reis- en verblijfkosten.

Waarom contact opnemen met de hulpdienst?

Vaak zijn alleen de kosten die in overleg met de hulpdienst zijn gemaakt verzekerd. Laat je klant altijd om een rekening vragen waarop alle kosten gespecificeerd staan. Het nummer van de hulpdienst staat op de polis of in de voorwaarden. Zorg dat je klant daarom een foto maakt van de polis voordat de reis begint.

Controleer bij een schademelding altijd de dekking

Zo voorkom je verrassingen. Nedasco is namelijk volmacht van verschillende reisverzekeraars. Niet elke reisverzekeraar biedt dezelfde dekking. Controleer dit dus goed van tevoren.

Lever een compleet dossier aan voor een snelle afhandeling van de schadeclaim

Elke schade is uniek. We hebben daarom geen standaardlijst met benodigde documenten. Wel vragen we altijd om:

  1. Een schadeformulier, inclusief toelichting en IBAN.
  2. De boekingsnota.
  3. De nota’s van de geclaimde zaken.
  4. De annuleringskostennota (als een reis geannuleerd wordt).

Vragen?

Neem dan contact op met de schadeafdeling. Dit kan via 033-4670890 of brandvaria.schade@nedasco.nl.

Iris Huldij

Iris Huldij is claimbehandelaar op de afdeling Schade Brandvaria. Zij is al sinds 2006 werkzaam in de bank en verzekeringsbranche. Iris zet de klant centraal door mee te denken en op zoek te gaan naar de best mogelijke oplossing. Haar opgedane kennis en ervaring komt hierin goed van pas.

Laat een reactie achter