Schade zakelijk

Elektrische voertuigen zijn een uitdaging voor het garagebedrijf

Redactie
Nedasco B.V.

In Nederland rijden op dit moment ruim 800.000 elektrische auto’s rond. En dat aantal gaat naar verwachting snel stijgen nu de klimaatplannen van het kabinet maatregelen bevatten om het elektrisch vervoer aan te jagen. Wat betekent dat voor garagebedrijven? En op welke nieuwe risico’s moet jij ze als adviseur wijzen?

1. Hogere kosten

Elektrische auto’s hebben minder onderhoud nodig dan een benzineauto. Maar ja, minder onderhoud betekent ook minder werk voor garagebedrijven. De garage om de hoek zou wel eens kunnen verdwijnen. De garagebedrijven die overblijven, veranderen bovendien ingrijpend. Het onderhouden en repareren van elektrische auto’s is specialistenwerk. De monteur van morgen heeft dan ook een speciale opleiding gehad en verdient een hoger salaris dan de monteur van vandaag.

De komende jaren krijgen garages dus veel verschillende auto’s binnen. Het duurt namelijk wel even voordat gas-, benzine- en dieselauto’s voorgoed tot het verleden behoren. Daarnaast zijn er elektrische auto’s en hybride wagens op de weg en komen er auto’s die op waterstof rijden. Om goed en veilig te kunnen werken aan al die verschillende auto’s moeten niet alleen de medewerkers speciaal opgeleid zijn. Het garagebedrijf zelf moet ook aangepast worden. Daar zijn investeringen voor nodig. Al met al zullen de kosten dus stijgen.

2. Letsel of overlijden

Werken met elektrische auto’s is niet zonder gevaar vanwege de hoge voltages waaraan iemand blootgesteld kan worden. Door slordig werk kan iemand zomaar geëlektrocuteerd worden. Daarom is er bij garagebedrijven veel aandacht nodig voor preventie. Zo mag een voertuig tijdens werkzaamheden nooit onder spanning staan en moet de omgeving afgezet worden met geel-zwart lint. Ook aan waterstofauto’s moet zeer voorzichtig gewerkt worden. Want zo’n auto kan een gevaarlijke explosie veroorzaken bij onzorgvuldig handelen.

Medewerkers van garagebedrijven die elektrische voertuigen en waterstofauto’s repareren, hebben een groter risico om letsel op te lopen of om te overlijden. Het is daarom belangrijk dat zij goede trainingen krijgen en een goede verzekering voor werkgeversaansprakelijkheid is essentieel.

Martin's ervaring met de garageverzekering

Martin van Dijken (eigenaar van Sportwagenpolis en deAutoPolis) kreeg vaak de vraag “Doe je ook garageverzekeringen?”. Sindsdien sluit hij deze verzekeringen via Nedasco. Wat is zijn ervaring met de MS Amlin garageverzekering en Nedasco?

Lees meer over Martin's ervaring

3. Brand

Met de komst van elektrische auto’s in de garagebedrijven verandert ook het brandrisico. Want beschadigde accu’s kunnen spontaan in brand vliegen, soms zelfs dagen nadat de schade is ontstaan. Door de beschadigde accu’s apart in een speciale container buiten het pand op te slaan, is dat brandrisico te beperken.

Brandt een accu toch, dan gaat dat gepaard met hoge temperaturen waardoor de schade ook aanzienlijker kan zijn. Een accubrand is bovendien lastig om te blussen omdat oververhitte accucellen een kettingreactie kunnen veroorzaken bij aangrenzende cellen. Daarom is het ook na het bluswerk nog oppassen geblazen, want de brand kan zo weer aanwakkeren. De accu moet langdurig in een dompelbad geplaatst worden. Het kan wel weken duren voor alle cellen afgekoeld zijn en de kettingreactie is gestopt.

Goed om de brandverzekering te checken op schade door brand. Aan welke voorwaarden moet het garagebedrijf voldoen om goed verzekerd te zijn?

4. Laadpalen

Wie elektrische auto’s zegt, zegt laadpalen. Die moeten er zeker zijn bij een garagebedrijf, maar waar? In ieder geval niet aan de gevel, want dan zou bij schade ook het pand geraakt worden. Bij voorkeur worden de laadpalen minimaal 5 meter van de gevel geplaatst. Wel opletten of de kans op aanrijdschade dan niet groot is.

Het is raadzaam om laadpalen regelmatig te controleren op beschadigingen, want niet iedereen trekt de stekkers er netjes uit. Ook de snoeren en de stekkers verdienen een regelmatige inspectie omdat ze na verloop van tijd poreus kunnen worden. Dan kan er brand ontstaan.

Auto’s opladen in de showroom of werkplaats moet bovendien altijd onder toezicht gebeuren. Er moet altijd iemand in de buurt zijn en ’s nachts opladen is daarom geen optie.

Veranderende risico's

De energietransitie heeft dus grote gevolgen voor garagebedrijven. Het is daarom belangrijk om de veranderingen in de gaten te houden en na te gaan welke risico’s zich in welke omstandigheden voordoen. Ga jij in gesprek met een garagebedrijf? Houd er dan rekening mee dat de risico’s steeds veranderen en dat verzekeraars daarop reageren met preventieve maatregelen, aangepaste voorwaarden en nieuwe dekkingen.

Veel Nederlandse verzekeraars hebben de garageverzekering uit hun portefeuille gehaald vanwege veranderde en grotere risico’s. MS Amlin heeft juist ingezet op deze complexe nichemarkt en heeft een nieuw garageproduct geïntroduceerd. De verzekering is opgebouwd rondom de speerpunten diefstal, brand, hagel, aansprakelijkheid en elektrische voertuigen. Een compleet pakket waar veel garagebedrijven hun voordeel mee kunnen doen.

Nieuwsgierig geworden naar de verzekeringsopties?

Mijn naam is Mitchy Liklikwatil en ik ben Consultant Schadeverzekeringen bij Nedasco. Ik vertel je graag meer over de opties voor garageverzekeringen. Laat een berichtje achter en ik neem contact met je op.

Laat een bericht achter

Redactie

De redactie van Nedasco werkt samen met verschillende specialisten binnen Nedasco. Ons doel? Interessante en leuke content schrijven voor jou!

Laat een reactie achter